-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9682 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دختري 21 ساله و دانشجو هستم، مشكل من عدم اعتماد به نفس است و در تصميمگيري به ديگران وابستهام. لطفاً مرا راهنمايي كنيد.

خواهر گرامي، براي رفع مشكل، بايد اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد. مهمترين عوامل اعتماد به نفس عبارتنداز: 1ـ خودارزشمندي: اعتماد به نفس در گروه احترام به خود و نگرش مثبت به خويشتن است. طي مطالعاتي كه انجام شده ارتباط متقابل بين عزت نفس و تصور فرد از توانايي خود مورد تأييد قرار گرفت، به اين معنا كه اگر ميزان عزت نفس كاهش يابد احساس ضعف و ناتواني در فرد به وجود ميآيد و بر عكس با افزايش ميزان عزت نفس، احساس توان مندي و ازرشمندي در فرد احيا ميشود. خود ارزشمندي وقتي حاصل ميشود كه فرد از استعدادها و تواناييهاي خود آگاهي داشته باشد. عدم اعتماد به نفس غالب افراد بر اثر فقدان امكانات نيست، بلكه به دليل عدم شناسايي خويشتن است. از ديدگاه معصومين (ع) سرچشمة اصلي ناكاميها و موفقيتها را بايد در دورن انسان جست و جو كرد و عامل دروني بيش از عوامل بيروني در سرنوشت انسان مؤثر است در شعري كه منسوب به امام علي (ع) است ميخوانيم:

دوائك فيك و ما تشعر ودائك منك و ما تنظر

دارو و درمان در توست، اما تو آگاه نيستي و درد از توست و تو نظر نداري.

گر در طلب گوهر كافي، كافي ور در پي جست و جوي جاني، جاني

من فاش كنم حقيقت مطلب را هر چيز كه در جستن آني، آني

2ـ خود پندارة مثبت: بسياري از افراد اسيد تصور منفي و بدگماني به خويش هستند و اين خود پنداره منفي باعث ميشود كه شخص خود را ضعيف، عنصر نامطلوب و به درد نخور توصيف كند. ديل كارنگي ميگويد: اگر از من بپرسيد چه كسي موفق است؟ خواهم گفت: كسي كه با قدرت تمام توانسته است خودش را متقاعد كند كه موفق ميشود براي توفيق در كارها هيچ چيز به اندازه اعتقاد و ايمان به توانستن مؤثر نيست. اگر از انهجام كاري بترسيد وفكر كنيد كه قادر به انجام آن نيستيد تحت هيچ شرايطي آن كار را به نحو مطلوب نميتوانيد انجام دهيد. البته خودپذيري و تغيير طرز تفكر، كار آساني نيست تمرين و ممارست و پشتگار ميخواهد.

3ـ خود اتكايي: يكي از راههاي رسيدن به اعتماد به نفس، بي نيازي از ديگران و اتكاي به خود است متأسفانه اين عامل در شما ديده ميشود چنان كه در نامه مرقوم داشتهايد. انسان نبايد به اميد معجزه ديگران باشد، بلكه بايد خود معجزه گر شود و اين امر جز با قطع اميد از ديگران حاصل نميشود. امام سجاد (ع) ميفرمايد: تمامي خير و سعادت را در اين ديدم كه انسان به آن چه در دست مردم است چشم طمع نداشته باشد.

خوداتكايي در گرو استقلال فكري است كسي كه از نظر فكري وابستگي داشته باشد در فعل و عمل نيز به كمك ديگران چشم ميدوزد. با خود بگوييد مگر من از ديگران چه چيزي كمتر دارم كه بايد از آنها كمك بگيرم؟

4ـ تلقين: يكي از عوامل مهم اعتماد به نفس، استفاده از روش تلقين است معمولاً افراد سست اراده از واژة نميتوانم غير ممكن است ؛ فرياد استفاده ميكنند در حالي كه اگر راه نميتوانم را به ذهن ببندند و دريچة روشنائي ميتوانم را به روي خويش بگشايند قطعاً به موفقيت خواهند رسيد. اين تلقين را به ياد بسپاريد: من ميتوانم و ميخواهم.

5ـ تمرين در تصميمگيري: بايد از تصميمگيري نترسيد. مهم نيست كه در چه بارهاي تصميم ميگيريد مهمترين و تكرار آن است. چه بسا ممكن است تصميم شما صد در موفق با مصلحت نباشد، اما اين پيامد را خواهد شد كه شما را در تصميمگيري جسور خواهد ساخت. امام علي (ع) ميفرمايد: در امور تحقيق كن و هنگامي كه امر واضح شد در انجام آن مصمم باش.

در پايان كتاب معجزه اراده از و نيسنت پيل و رمز موفقيت از ديل كارنگي معرفي ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.